tisdag 29 juli 2014

Blå trekantssjal med spetsmönster


Garn: Craft från Hemtex. 100% bomull. 50 g = 110 meter. Till stickor nr 3.
Jag använde 3 nystan och fick en färdig sjal (blockad) med måtten 114 x 47,5 cm (= mindre vuxensjal / barnsjal).

Virknål: Nr 6, samt nr 5 till sista varvet. (Betydligt större än i mönstret).

Mönster: Gratis mönster till sjalen finns på Ravelry - 210-211-34 Triangle Shawl


Det var den här fina sjalen på My little place som fick mig att falla för mönstret. Foto: My little place

Mina 3 nystan räckte till att göra en sjal med 10 "snäckvarv".

Sista "snäckvarvet": Byte till virknål 5. För att få spetsarna mer spetsiga runt kanten bytte jag ut den mittersta stolpen i varje snäcka till en dubbelstolpe. I första och sista snäckan lät jag den tredje stolpen från kanten bli en dubbelstolpe. I spetsen virkade jag: 1 fm, 1 st, 1 dst, 1 st, 1 fm.
   Efter sista varvet la jag upp 1 lm, svängde runt hörnet till sjalens långsida och virkade här 2 fm/varv. Avslutade med 1 sm.


I inlägget Lilla blockningsskolan kan du läsa om hur och varför man blockar, samt se bilder på hur den här sjalen såg ut före, under och efter blockning.

Trevlig virkning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar