måndag 28 juli 2014

Lilla blockningsskolan





Så har även jag provat på det här med att blocka. För några månader sedan hade jag inte ens hört ordet blocka förut (trots flera år med intensivt stickande och virkande). När jag så väl hörde talas om det lät det i mina öron mest som onödigt arbete. Men det var innan jag virkade min första sjal.



Varför blockar man?

Blockning...
  • ...får mönster (tex spetsmönster) att framträda tydligare.
  • ...ger arbetet en mer distinkt form.
  • ...ger ett platt arbete.
  • ...ger möjlighet att reglera storlek.
Några före/efter bilder:





Vad blockas? 

Alla platta virkade arbeten kan blockas, men om man tycker att det behövs eller ej är ju en smakfråga. Blocka tex:
  • plaggdelar som ska sys ihop
  • mormorsrutor / african flowers
  • filtar
  • sjalar
  • dukar

Hur blockar man?

Kortfattat går blockning till så att arbetet först fuktas och därefter spänns ut och får torka i utspänt läge. Det vanligaste sättet är att nåla upp arbetet på ett underlag med rostfria knappnålar (för att undvika rostfläckar).

Exempel på sätt att fukta arbetet:
  • med sprayflaska
  • lägg fuktig duk över (låt ligga ett tag så fukten hinner dras in)
  • doppa i en vattenhink (krama ur, vrid ej)
  • tvätta


Exempel på underlag:
  • strykbräda
  • liggunderlag
  • lekpusselmatta
  • spånskiva
  • madrass
  • baksidan av soffan
  • "man tager vad man haver" - tex klä in en grov kartongbit i plast (min variant)
  • bygg en liten "mormorsrutsblockare"
  • spänn upp i ram mha trådar

Genialiskt och enkelt sätt att blocka många mormorsrutor på ett bräde. Foto och idé: Frida Radloff


Med en lekpusselmatta kan man lätt ändra formen på underlaget efter behov. Så här finurligt har Kullerbytta textil blockat sin sjal. Foto: Kullerbytta textil


Exempel på arbetsordning:
  1. Välj en huvudlinje, tex axelsömslinjen på ett tröjliv eller långsidan på en trekantssjal, och nåla fast denna i rak linje. Utgå från mitten och arbeta utåt sidorna.
  2. Fixera en mittlinje, tex mitt fram på en tröja eller längs "ryggraden" på en trekantssjal.
  3. Arbeta nu växelvis på höger och vänster sida om mittlinjen. Utgå från huvudlinjen.


Tack till Frida, Eva, Anne-Charlotte och Mari för era blockningstips!

Mer om blockning kan ni läsa på tex Tålamodspåsens blogg.

Fyll gärna på med egna blockningstips och länkar bland kommentarerna!

Trevlig blockning!

2 kommentarer:

  1. Jag undrar över möstret till denna sjal, finns d att få ta del av/köpa?
    Mvh Madeleine Pedersen
    Mail: m-leine@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett gratismönster från Ravelry - http://www.ravelry.com/patterns/library/210-211-34-triangle-shawl . Jag använde virknål nr 6 och 100%-igt bomullsgarn (till stickor nr 3). Kommer ett separat inlägg om sjalen inom de närmsta dagarna. Trevlig virkning!

      Radera