söndag 3 augusti 2014

ROSA mormorsruta med blomma

I natt greps jag av engagemanget och virkade en ROSA mormorsruta till ett nytt insamlingsprojekt - Virka Rosa med We. Genom att bidra med enfärgade ROSA mormorsrutor på 15x15 cm, som inför kampanjen kommer sammanfogas till en härlig filt, kan man vara med och bidra till att fler kronor rullar in till forskning och informationsspridning om bröstcancer. Filten är tänkt att fungera som en morot för bidragsgivarna då den kommer lottas ut bland dessa under Rosa Bandet-kampanjen i oktober. ALLA pengar går till Cancerfondens Rosa Bandet.
För ytterligare information om projektet gå in på facebooksidan: Virka Rosa med We.



Garn: Craft från Hemtex. 100% bomull. 50 g = 110 meter. Till stickor nr 3. (Så här i efterhand skulle jag ha använt ett mjukare garn eller en något större virknål, då jag upplever att rutan blev lite för "hård").

Virknål: Nr 3.

Mönster: Jag har utgått från "Ruta med blomma" i Virkpias mönster: Poncho av rutor.



Jag har gjort följande justeringar och tillägg i mönstret; 

v 2: 8 st/luftmaskbåge istället för 12. 3 sm mellan blombladen.

v 7: Ett extra varv enligt samma princip som varv 6.

v 8: 3 lm, St i varje maska. Längs sidorna: 1 st i varje lmb. Hörn: 3 st, 3 lm, 3 st. I första st-gruppen efter varje hörn hoppade jag över första kantmaskan och gjorde därmed endast 2 st (för att få en rakare kant). Avsluta med 1 sm.

v 9: 2 lm, hst i varje maska. Hörn: 2 hst, 2 lm, 2 hst. Avsluta med 1 sm. (Jag använde halvstolpar på det sista varvet för att uppnå de önskade måtten 15x15 cm. Det går lika bra att använd fm eller st istället, för att finreglera rutans mått).



2 kommentarer:

  1. Hej, har du hela mönstret för rutan då rutan du hänvisar inte finns hos Annavirkpanna längre

    SvaraRadera
  2. Kan inte heller hitta hela mönstret…

    SvaraRadera